Full service digital agency.

Wij ontwikkelen digital experiences die een glimlach op je gezicht toveren

Leer ons kennen

NL slash EN

Zes learnings van Interaction17

Interaction week brengt sinds 2008 thought leaders, professionals en studenten van over de hele wereld samen in een week die verder gaat dan een serie praatjes van experts uit het vak.

Ik bezocht de vorige editie in Helsinki en was aangenaam verrast door de diepgang en diversiteit van het programma en de organisatie van het event zelf. Voor mij is het even uitzoomen en door een aantal verschillende lenzen naar de discipline en ontwikkelingen daaromheen kijken. Ik was daarom ook blij dat ik dit jaar weer in de gelegenheid was deze editie bij te wonen.

Interaction17, ditmaal in New York beloofde een mooie week te worden. Van self-driving cars tot tech startups in Nairobi en van robot-begraafplaatsen tot digitale mindfulness (uiteraard allemaal geserveerd met een scheutje anti-Trump); het programma was dit jaar wederom goed voorzien.

Onderstaand mijn belangrijkste takeouts van deze editie:

1. Gebruikers zijn owners van de experience

Chealsea Mauldin opende de conferentie met een keynote over ownership. Ze is oprichter van public policy lab, een non-profit die services ontwerpt voor kwetsbare groepen.

Ze benadrukte één van de belangrijkste aspecten van ons werk, namelijk het zien van alle gebruikers als ‘owners’ van de ervaring. Ze refereerde hiervoor naar een project dat ze deed voor verslaafden in de gevangenis. Hierin zijn niet alleen de gevangen de gebruiker, maar ook de bewakers en verplegers. Echter werden deze groepen niet gehoord als het ging over het aanbrengen over verbeteringen van de faciliteit.

Het resoneerde bij mij met de top-down mentaliteit die we nog wel eens tegen komen bij onze klanten, maar ook met het inzicht dat we eigenlijk altijd breder moeten orienteren dan de primaire doelgroep als we user research uitvoeren.

2. Onze impact is groter dan we soms denken

Ik blijf even in de juridische hoek, want later op de dag werd ik geprikkeld door de talk van Daniel Yang, Design Director bij Mark43. Zijn startup ontwikkelt software voor politiekorpsen en meldkamers. Hij opende de talk met een anekdote over de interfaces die we van CSI en vergelijkbare politiedrama’s kennen en liet vervolgens de schrikbarende Windows-95 werkelijkheid zien.

Vervolgens vertelde hij over het proces om tot de nieuwe software te komen en hoeveel tijd en geld dit de korpsen jaarlijks scheelt, hetgeen ongeveer even schrikbarend was.

Nu weten we inmiddels allemaal dat het doorgaans niet erg best gesteld is met software bij de (semi)overheid, Maar wat deze talk bevstigde is dat geen opdracht te groot of complex is en dat we onze successen soms misschien nog iets te weinig kwantificeren.

 

3. Hoe human centered is human centered eigenlijk?

Ik ben doorgaans niet zo’n fan van digi-pessimisten, maar erken het belang van een wat kritischer licht. Ik bezocht daarom de talk van Thomas Wendt ‘Critique on Human Centered design’.

Hij stelde dat HCD eigenlijk een paradoxaal principe is, omdat het ontwikkeld is om de gebruiker te dienen, maar eigenlijk wordt gebruikt om business doelstelling te realiseren. Thomas nam de Amazon Dash buttons als voorbeeld. Vanuit UX perspectief brilliant, maar uiteindelijk niet meer dan een middel om nog gemakkelijker geselecteerde elende als als Kraft Mac ’n Cheese te bestellen. Een interessant perspectief, welke me aan het denken zette over onze verantwoordelijkheid als designers en de dualiteit van onze rol om zowel businessdoelen als gebruikersbehoeften te vervullen.

4. Het verschil tussen regels en constraints

We zijn inmiddels aangekomen bij dag twee. Na de opening keynote spreekt Jon Kolko, VP of design bij BlackBoard. Ik lees momenteel zijn boek Well Designed (een aanrader voor product- en UX designers), dus ik keek uit naar zijn talk.

Met veel energie presenteert hij zijn stuk ‘creative clarity’ dat een serie onderwerpen raakt. Zo adresseerde hij de ‘downward spiral’ van designers, het misplaatste gevoel dat we krijgen over ons eigen werk als we ‘beter’ werk van anderen zien. Daarnaast sprak hij over het verschil tussen beperkingen en regels. Jon stelt dat constraints essentieel zijn voor creativiteit, maar dat regels creativiteit juist verpesten. Ook benoemde hij het belang van een visie, en benadrukte dat een visie draait om het bepalen van een strategie, niet voor het framen van een oplossing.

5. Ontwerp mindful

Op de ochtend van dag drie sprak tech-fashionista Liza Kindred over het contrast tussen mindfulness en technologie. Onderbouwd met een salvo aan statistieken (wist je bijvoorbeeld we gemiddeld ruim 10 uur per dag achter beelschermen doorbrengen?) schetst ze hoe afhankelijk we eigenlijk zijn van onze connected devices. Geen verassing natuurlijk, maar daarmee niet minder confronterend. Ze sluit de talk af met 9 mindful tech values; en set principes om deze tijd iets meer ‘zen’ door te brengen. De belangrijkste? Wat mij betreft ‘design for human connection’. Laten we er alsjeblief voor zorgen dat er zoveel mogelijk menselijkheid in de dingen zit in die we maken.

6. Probeer niet té slim te zijn.

Aan het einde van de dag zette John Harlow, oprichter van Perka, bovenstaande takeout nog wat kracht bij. Perka is een soort digitale loyaltycard voor winkeliers en hun klanten. Zijn talk was een beetje een showcase van het product maar wat ik er interessant aan vond waren de learnings die ze uit het ontwikkelingsproces hebben gehaald. Zo vertelde John over de kassabonnetjes van Perka winkeliers waarop een QR-code wordt geprint. Hiermee kan een gebruiker, mocht die de app nog niet gebruiken, rewards claimen door de app te downloaden en de QR code te scannen. Echter was de conversie op die bonnetjes maar laag en daarom experimenteerde Perka met nieuwe mogelijkheiden. Zo voegden ze een SMS functie toe, waarmee een gebruiker ook via een SMS code of unieke URL kon onboarden. Het resultaat? 6x meer engagement op de bonnetjes. De bottom line van zijn verhaal; optimaliseer voor gemak en forceer gebruikers niet om een leap of faith te nemen.

Al met al kijk ik terug op een wederom geslaagde Interaction17. Volgend jaar vind Interaction18 plaats in Lyon en super early bird tickets gaan heel binnenkort al in de verkoop. Dus mocht je een experience-, service- of product designer zijn én behoefte hebben aan wat verfrissende perspectieven kan ik je van harte aanbevelen volgend jaar februari naar Frankrijk af te reizen.