Full service digital agency.

Wij ontwikkelen digital experiences die een glimlach op je gezicht toveren

Leer ons kennen

NL slash EN

Strategie, Concept, Design, Development & Optimalisatie voor
 

Oxxio

Energieleverancier Oxxio doet de dingen graag net even anders. Als strategisch partner zijn we nauw betrokken bij Oxxio en haar klanten. Binnen de propositie ‘Energie in eigen hand’ geven we klanten volledig inzicht in hun energieverbruik. En niet alleen klanten van Oxxio: iedereen kan gebruikmaken van de nieuwste Oxxio-app.

  • Dutch Interactive Award
  • /

De energiesector krijgt het warm van Oxxio

Energie is voor velen een ver-van-mijn-bed-show. Er moet stroom uit het stopcontact komen, that’s it. Het enige moment waarop je aan energiezaken denkt is als de jaarnota op de mat valt. En die valt niet altijd mee. Oxxio wil energiezaken toegankelijker maken, zodat je grip houdt op de kosten. De app zorgt daarvoor.

De klanten van Oxxio zijn relatief jong. Daarom stond mobiel voorop tijdens de ontwikkeling. De doelgroep regelt al haar zaken vanuit de broekzak, dus energie zou daar geen uitzondering op moeten vormen. De app toont je energieverbruik, het verwachte bedrag van de jaarrekening en je kunt besparingsdoelen instellen. Door de integratie met Apple’s homekit kun je verschillende slimme apparaten besturen via de app. Zo bedien je de thermostaat, lampen en andere apparaten op afstand. Urenlange telefoontjes zijn verleden tijd. Het contact tussen Oxxio en haar klant verloopt voor een heel groot deel via de app.

Hoe maak je energiezaken nog toegankelijker? Door ze naar de pols te verplaatsen. Daarom bouwden we een app voor de Apple Watch. Via de slimme meter is het bijhouden van je energieverbruik kinderspel. Blijkt je verbruik hoger dan het berekende voorschotbedrag, dan krijg je direct een waarschuwing. Met de app bewijst Oxxio dat service dé manier is om je als energieleverancier te onderscheiden en de loyaliteit van de klant te verhogen.

Resultaten

33% van alle Oxxio-klanten heeft de app geactiveerd. Begin 2014 was dit nog 10%. In de loop van het jaar is daar 20% bijgekomen (van 21.700 naar 47.000). Dagelijks gebruiken 5.000 klanten de app en nieuwe gebruikers beoordelen de app met gemiddeld vier sterren in de App Store.

In 2014 werden de meters 70% (van 440.000 naar 760.000) vaker uitgelezen. 40% van de gebruikers zijn ‘veelgebruikers’; zij gaven hun meterstand meer dan zes keer door. Aan het begin van het jaar was dat nog slechts 20%.

Met een app voor klanten én niet-klanten schudt Oxxio de kaarten in de energiemarkt opnieuw. Ineens zijn alle Nederlandse consumenten potentiële Oxxio-klanten.

Oxxio verschuift steeds meer van energiemaatschappij naar serviceleverancier. En daar horen nieuwe business-modellen bij. Zo werken we bijvoorbeeld aan extra functionaliteiten binnen de app die je tegen betaling kunt afnemen.

200%

Groei gebruikers in 2014

5000

Klanten gebruiken de app dagelijks

70%

Meer meters uitgelezen


Contact

Meer weten? Geef Sander een belletje. Vindt-ie leuk.

 

Volgende project

De Alliantie