Full service digital agency.

Wij ontwikkelen digital experiences die een glimlach op je gezicht toveren

Leer ons kennen

NL slash EN

Strategie, Concept, Content, Design en Development

Film.nl

NVPI wil mensen stimuleren om films en series via legale bronnen te bekijken door het vinden van die content makkelijker dan ooit te maken. Film.nl toont je met 1 zoekopdracht alle legale aanbieders van je favoriete films en series: van Netflix tot Nederland 1, en van bioscoop tot Blu-ray.

De Funda voor films en series

NVPI, de branchevereniging van de entertainmentindustrie, probeert film- en serieliefhebbers al jarenlang te overtuigen van de voordelen van legale videodiensten. In tegenstelling tot de muziekindustrie is de wereld van de filmdistributie in Nederland volledig gefragmenteerd. De kijker moet voor elke legale film of serie bij een andere aanbieder aankloppen. De vraag van de NVPI: bedenk een platform dat het kijken van legale content zo makkelijk maakt, dat de kijker er eigenlijk niet meer omheen kan.

Film.nl heeft als doelstelling om een volledig overzicht te geven van al deze content en de weg ernaartoe zoveel mogelijk open te leggen. Simpel en snel: de Funda voor films en series. Van cruciaal belang is een zo volledig mogelijk aanbod voor Film.nl, omdat de gebruiker afhaakt als hij iets zoekt en niet vindt. De dekkingsgraad moet dus zo hoog mogelijk zijn.

Slimme UX

Film.nl is ook de ideale plek om inspiratie op te doen. Waar je bij andere diensten alleen die paar aangeboden titels met elkaar kunt vergelijken, vergelijk je met Film.nl echt alles. Door de slimme UX is het heel makkelijk om films en series te raten en aan te raden bij vrienden.

In de mobile app zitten een paar extra features. Je kunt titels op een watchlist plaatsen en reminders instellen om later te kijken. Door je favoriete genres en bronnen te selecteren, creëer je een persoonlijk aanbod. Laat de app bijvoorbeeld alleen het aanbod tonen van Netflix, HBO en de bioscopen bij jou in de buurt. Is een titel nog niet beschikbaar? Zet hem op je watchlist en ontvang een seintje van de app als Film.nl hem binnen heeft.

Aan de lancering van Film.nl is de campagne ‘Kijk niet zo moeilijk’ gekoppeld. Sterren als Rutger Hauer, Barry Atsma, Monic Hendrickx, Robert de Hoog, Katja Schuurman, Sigrid ten Napel, Maryam Hassouni en Martijn Lakemeijer hebben er belangeloos aan meegewerkt. Pieter Henket heeft ze voor de campagne gefotografeerd. 0to9 is het Creative Agency achter de campagne.

Resultaat

De belangrijkste reden om illegaal te downloaden is het versplinterde aanbod. Het vinden van een specifieke film of serie is vaak een ramp. Met Film.nl is het kinderspel. De gebruiker kan terecht op de website of in de app voor iOS en Android. Zoek een film of serie op, en meteen verschijnt een lijst met alle aanbieders: video-on-demand diensten, zoals Netflix en HBO, bioscopen, tv-zenders en webshops waar de DVD of Blu-ray te koop is. Met 1 druk op de knop stuurt Film.nl je naar de aanbieder.

Die website is er ook om voordeel te halen uit SEO. Elke film en serie heeft op Film.nl een eigen landingspagina. Die worden goed opgepakt door Google – heel vaak staat Film.nl in de top-drie. SEA is een derde belangrijke reden om ook een site te lanceren. Game of Thrones is de meest gedownloade serie. Wie zoekt op GoT-torrents, krijgt nu als suggestie ook Film.nl te zien. Op dit moment zien we dat er meer verkeer naar de site gaat dan naar de app.

In de eerste 5 weken is de app meer dan 50.000 keer gedownload. Qua aanbod zit Film.nl op de goede weg: er staan nu 15.000 titels met bron op, en bijna 150.000 in totaal.

Volgende project

Kempen.com