Full service digital agency.

Wij ontwikkelen digital experiences die een glimlach op je gezicht toveren

Leer ons kennen

NL slash EN

Strategie, Design & Development voor

Digitalisering van een woningcorporatie

In de afgelopen twee jaar heeft TamTam met een dedicated team intensief samengewerkt met De Alliantie om de traditionele woningcorporatie te transformeren in een digitale dienstverlener. En het resultaat mag er zijn: De Alliantie is de eerste woningcorporatie in Nederland – en waarschijnlijk de rest van de wereld – die volledig digitaal is en mobile first denkt.

Alle huurzaken via de mobiel

Het doel was een online dienstverlening neer te zetten die klanten in staat stelt om digitaal hun zaken te regelen. We ontwikkelden een app die maandelijks of wekelijks relevant is. We hebben vol ingezet op op mobile en de app omdat uit user research bleek dat in buurten van De Alliantie veel (jonge) mensen wonen die geen pc meer gebruiken, maar wel allemaal een smartphone hebben. Het was dus zaak een digitaal ecosysteem te creëren waarbij je alles vanaf je mobiel kunt doen, naast het traditionele web: het betalen van de huur, doorvoeren van wijzigingen, voeren van correspondentie en nog veel meer.

Een belangrijk onderdeel waren reparaties. Met de app kunnen huurders reparaties helemaal zelf inplannen en krijgen ze een berichtje als de monteur er bijna is. De app is real-time verbonden aan de systemen van de reparatiediensten.  Wel zo handig met de 45.000 reparatie verzoeken, 350.000 telefoontjes  en heel veel post  die De Alliantie per jaar krijgt.

Mijn Buurt

Om de app relevanter te maken is ‘Mijn Buurt’ gelanceerd; een sociaal netwerk waarmee buren contact met elkaar kunnen hebben. Door de mogelijkheid om buren te taggen in je post wordt de app niet alleen meer gebruikt, maar wordt de buurt er ook echt beter van. Alles in het kader van: ‘Alleen kan ik het niet, samen wel!’

Design & vormgeving

We kozen voor een vriendelijk en simpel design. We gebruikten primaire kleuren om mensen duidelijkheid te geven: een huurachterstand is oranje en huur betaald is groen. Dit is ook handig voor mensen die geen Nederlands spreken.  We hebben een vriendelijke illustratiestijl ontwikkeld die de ervaring leuker maakt en ons helpt om informatie beeldend te maken. De basis is heel clean en straightforward. Dat noemen we ‘functionele toegankelijkheid’

De Alliantie als voortrekker

De app en het online platform worden elke maand meer gebruikt – per maand worden er meer dan 800 huurbetalingen gedaan via het platform en lossen steeds meer mensen hun reparatie-issues zelf op. Het platform is dus een goede stap in de richting van minder belletjes en blijere klanten.

De volgende stap is om Mijn Buurt voor alle klanten van de Alliantie uit te rollen en alles wat er is te blijven optimaliseren. Mijn Buurt zal voor iedereen te gebruiken zijn, ook als je niet huurt bij de Alliantie. Het sociale gedeelte blijven we uitbreiden aan de hand van feedback, user research en data analyse.


Contact

Meer weten? Geef Danijel een belletje. Vindt-ie leuk.

Volgende project

De Hypotheker