Full service digital agency.

Wij ontwikkelen digital experiences die een glimlach op je gezicht toveren

Leer ons kennen

NL slash EN

Strategie, Concept, Development & Design voor

Artsen zonder Grenzen

Toen Artsen zonder Grenzen ons vroeg een nieuwe website voor ze te ontwikkelen, besloten wij de focus te leggen op de ware helden van deze bekende non-profit organisatie: de hulpverleners ter plaatse. Na lancering verdubbelde het aantal bezoekers dat bereid is te doneren.

Doneer record na lancering nieuwe website

De hulpverleners van Artsen zonder Grenzen zetten hun eigen leven op het spel om dat van anderen te redden. In de meest onmogelijke situaties proberen ze er het beste van te maken en verlenen de basishulp waar ieder mens recht op heeft. AzG wilde met een nieuwe website een band opbouwen met bezoekers en donateurs. Nog onder de indruk van de verhalen van en over de hulpverleners in rampgebieden, besloten we dat zij het waren die hun verhaal moesten doen op de website. Hiermee zouden we vanzelf aan het tweede doel voldoen: donateurs werven die inkomsten generen.

De nieuwe website brengt het dagelijks leven van AzG medewerkers in de rampgebieden dichter bij huis. Hun verhalen en die van patiënten staan nu centraal. Persoonlijke blogs met video’s en foto’s geven bezoekers een inkijkje in het leven van de artsen en de uitdagingen waar ze voor komen te staan. De focus ligt daarbij op de oplossingen, niet op de problemen. Alle verhalen en blogs worden visueel ondersteund door grote, beeldvullende foto’s en vette koppen. Hierdoor doen ze veel meer dan informeren alleen; ze raken je.

Het resultaat is geen tranentrekker, maar een visueel aantrekkelijke website die een eervol verhaal vertelt. De keuze voor grote, beeldvullende afbeeldingen bleek de juiste: door de hogere overredingskracht nam het aantal donateurs toe. Bovendien kregen alle doneerbuttons dezelfde rode kleur, waardoor ze lekker opvallen. Met deze strategie hebben we de traditionele ‘push’ manier van communiceren eenvoudig omgezet naar ‘pull’.

Het aantal bezoekers dat wil doneren is verdubbeld

De rouwe, ontroerende afbeeldingen en bijbehorende verhalen hebben overduidelijk hun doel gediend. Bezoekers zijn meer gemotiveerd geraakt bij te dragen aan het werk van AzG. In slechts een jaar tijd is de conversie bijna verdubbeld: AzG heeft nog nooit zoveel geld opgehaald als in 2014.

Aantal donateurs:

Oude website: 0,7%
Nieuwe website: 1,3%

Donatierecord:

2013: €800,000
2014: €1,300,000

Met deze nieuwe strategie komt de website ook tegemoet aan de belangrijkste doelen van AzG: mensen wereldwijd informeren over de situatie in de wereld en inkomsten generen. De twee gaan hand in hand. Visuele beïnvloeding leidt tot conversie, maar hiervoor heb je eerst een overtuigend verhaal nodig.

De nieuwe website is de basis voor toekomstige campagnes en het ecosysteem van waaruit AzG donateurs werft. De website is op afroep beschikbaar om bij een wereldwijde, grote ramp snel zoveel mogelijk geld binnen te halen. Daarnaast werken we met AzG aan hun aanwezigheid op sociale media en verbetering van hun YouTube kanaal.

163%

Groei in donatie

160%

Groei in conversie


Contact

Meer weten? Geef Tobias een belletje. Vindt-ie leuk.

Tobias van Veen, Creative Lead

tobias@tamtam.nl

+31(6) 1588 0213

Connect

    Volgende project

    Nationale Opera & Ballet