Full service digital agency.

Wij ontwikkelen digital experiences die een glimlach op je gezicht toveren

Leer ons kennen

NL slash EN

TamTam: ‘We zijn nog niet uitgebouwd’

Digitaal bureau TamTam heeft een nieuw merk opgericht van waaruit het zijn nationale en internationale groeiplannen gaat uitvoeren. Onder de vlag Dept wordt de komende periode tevens een aantal overnames gedaan, zo vertellen directieleden Dimi Albers en Paul Manuel.

Van een echte naamsverandering is voorlopig geen sprake. Dept, wat je uitspreekt als ‘dept’ en niet als ‘department’, wordt een co-brand. De bestaande labels worden ‘part of Dept’. Naast TamTam zijn dat: Expand Online, a friend of mine en Second Degree.

Bij de naamkeuze is gezocht naar een manier om de onderlinge samenhang te benadrukken, maar de individuele identiteit en operationele zelfstandigheid te behouden. “We wilden een uniek woord, iets waar het woord digital niet in zat en gaat over iets als groep samendoen”, vertelt Managing Director Albers. “Als je het woord ‘department’ in het woordenboek opzoekt, wordt dat uitgelegd als ‘een gespecialiseerde omgeving van kennis of kunde’, en dat is precies wat we doen. We gaan Dept laden, maar wel ondersteunend aan de afzonderlijke labels.”

Stip

De eerste gesprekken over de veranderde koers stammen uit 2014. “Toen besloten we dat we van een Nederlands naar een internationaal West-Europees bureau willen uitgroeien. We wisten niet precies hoe, maar dat werd onze stip aan de horizon”, aldus oprichter Manuel. “Dimi en Frank (Schmid, red.) namen de dagelijkse leiding over, zodat mijn broer Bart en ik ons met strategische zaken konden gaan bezighouden. Vorig jaar juni stapte Waterland in als investeerder om de ambities te kunnen verwezenlijken.”

Met deze investeerder werd gekozen voor een ‘buy and build’-strategie. Er zou een kralenketting van nationale en internationale bedrijven worden gevormd. Wat in de praktijk leidde tot een drietal Nederlandse overnames. Momenteel wordt naar Duitsland en Engeland gekeken, markten die tien tot vijftien keer groter zijn dan Nederland.

Consolidatie

Manuel denkt spoedig de eerste grote buitenlandse overname te doen. Geschikte kandidaten vinden, blijkt niet al te moeilijk. Albers: “Niemand sluit zijn ogen voor de consolidatie die zich voltrekt. Als je in jouw segment een specialist van zekere omvang bent, loop je vaak tegen netwerkbureaus aan. Daar wil niet iedereen onderdeel van zijn. Ondernemers willen ondernemen, bouwen. Bij ons is het dan ook ‘specialist first’ in plaats van ‘netwerk first’.”

Manuels kralenketting begint inmiddels vorm te krijgen, maar is nog zeker niet af. Verre van zelfs. Wanneer de eerste grote buitenlandse overname is getekend, hebben de Dept-bedrijven samen zo’n 340 man in dienst en een gezamenlijke omzet van 45 miljoen euro. Op termijn moet dat bedrag zijn verdubbeld en richting de honderd miljoen euro gaan. Een doel dat ergens de komende jaren moet worden bereikt.

Ook op Nederlandse bodem is Dept nog niet uitgebouwd. Tijdens het gesprek, dat vlak voor de verhuizing naar de nieuwbouw in Amsterdam en oplevering van Rotterdam plaatsvindt, specificeert Manuel de missende kralen. Daaronder: een e-commercebouwer, een dataspecialist, een contentbedrijf en innovatieve startups in virtual reality en artificial intelligence.

Cultuurdragers

De samenwerking tussen de afzonderlijke bedrijven vindt in grote lijnen organisch plaats. Tijdens bedrijfsbijeenkomsten, reizen, hackathons en gezamenlijke sessies leren de collega’s elkaar kennen. Daarnaast zijn er per bedrijf zogeheten cultuurdragers aangesteld die helpen bij het uitwisselen van onderlinge waardes en werkwijzen. “We komen elkaar tegen en leren van elkaar. Sinds de overname van Expand begrijpen zij bijvoorbeeld websites veel beter, en zijn onze klantvoorstellen meer datagericht geworden. Bekijk het zo: als je je site en marketing alvast een klein stukje beter doet, wordt het uiteindelijke resultaat al vele malen beter. Alle kralen beter op elkaar laten aansluiten, dat is de kern van wat we willen bereiken.”


mei 16, 2016
,

Dit artikel is geplaatst op Emerce

Bekijk