Full service digital agency.

Wij ontwikkelen digital experiences die een glimlach op je gezicht toveren

Leer ons kennen

NL slash EN

SxSW: hoe George Hotz de auto-industrie hackt

Vorig jaar vertelde George Hotz tijdens SxSW dat hij binnen een jaar de wereld wil veroveren met een nieuw product. George Hotz is nogal een held. Zo hackte hij als eerste ter wereld de iPhone simlockvrij en werd hij aangeklaagd door Sony wegens de PS3 hack. Nu bouwt hij zelfrijdende auto’s onder de naam comma.ai. Deze ‘enfant terrible’ van de auto-industrie ging weddenschappen aan met niet minder dan Elon Musk. Met de belofte dat hij in staat is een betere zelfrijdende auto te maken dan Tesla zelf. Zijn missie: win de markt voor self driving cars.

Na zijn SxSW-talk in 2016 maakte Hotz bekend de Comma One eind 2016 uit te brengen. Het is een aftermarket kit waarmee je je bestaande auto voor slechts 995 dollar zelfrijdend kunt maken. Toch trok hij de stekker eruit toen zijn project de aandacht trok van de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA).

In een brief uitte de instantie zich bezorgd over de veiligheid van andere weggebruikers. De brief beschrijft de werking van de Comma One als aftermarket upgrade voor bestaande auto’s, waarmee een groot deel van auto’s op de weg zelfrijdend zou worden. Tot verbazing van de techindustrie, fans en pers stopte Hotz bijna onmiddellijk met de verdere ontwikkeling van de Comma One na de waarschuwing van de NHTSA .

Het bizarre van dit verhaal is dat de brief eigenlijk zegt: “Voordat je het product op de markt brengt moedigen we jullie aan om voldoende te testen, zodat het daadwerkelijk veilig is.” Niet onredelijk, en alle mogelijkheid om door gaan met de ontwikkeling van de Comma One. Toch stopte hij de ontwikkeling direct, waarbij de aanval op de bestaande instituten in de autoindustrie voorbij was. En daarmee leek de kous af…

Waar ging het mis?

Hotz legt tijdens SXSW 2017 uit: “In 2016 was ik helemaal hyped en net begonnen met mijn nieuwe bedrijf Comma.ai. Ik was arrogant en ervan overtuigd dit snel te klaren. Toen ik de brief ontving van de NHTSA besefte ik mij direct dat het zelf op de markt brengen van hardware een duur en langzaam proces zou worden.

Zijn initiële doel was om Big Data te verzamelen, omdat met deze data de huidige dure sensoren als Lidar zijn te vervangen door kleinere, goedkope camerasensoren. Door inmenging van overheid en regelgeving zou het snel operationeel krijgen bij de ‘gewone consument’ lang op zich laten wachten. En dat sloeg een gat in zijn strategie om de markt te veroveren met een betaalbaar systeem dat de auto-industrie verovert.” Want Hotz heeft haast.

Hij bedacht een hack op het systeem. In een volledige ommezwaai zet hij het plan op om de Comma One om te vormen tot een open source hard- en software project. Dit stelt iedereen in staat om zelf een zelfrijdende auto te bouwen. Het platform bestaat uit twee onderdelen:

Openpilot is open source software voor zelfrijdende auto’s op hetzelfde niveau als Tesla’s zelfrijdende technologie. De Neo is een open source robot research platform. Een soort achteruitkijk spiegel gecombineerd met een Androidtelefoon. De twee projecten samen maken het mogelijk om een (daarvoor geschikte) auto zelfrijdend te maken. En dat alles voor in totaal minder dan 1000 dollar aan onderdelen.

Hiermee wordt het besluit om te stoppen met de ontwikkeling voor de Comma One in een ander daglicht gezet. De ‘enfant terrible’ van de auto-industrie speelt een dieper spel. Hotz is op koers om met zijn Comma.ai de Android voor zelfrijdende auto’s te worden. En als zijn plan positief uitpakt, is hij de eerste met een platform dat breed kan worden uitgezet onder alle auto’s.

Hotz hackte in zijn carrière zo goed als alles. Van platformen tot – op dat moment – onhackbare devices. Als dit hem lukt hackt Hotz de complete auto-industrie. Hotz benadert de wereld op zijn eigen unieke manier. Op SxSW laat hij weer zien hoeveel je kunt bereiken als je volhardt in je overtuiging.

Hotz laat zien hoe je innovatie niet alleen voor jezelf hoeft te laten werken, maar dat als je in staat bent om te ‘omdenken’, je als individu écht impact kunt maken op de wereld. Tijdens SxSW 2017 laat Hotz zien hoe eindeloos praten, strategisch denken en mooie plannen maken je uiteindelijk niet vooruit brengt. Hij geeft een ander en uniek geluid, niet gehinderd door angst en beperkingen, Hotz doet. Als het niet snel genoeg gaat op de ene manier verzint hij een andere. Laat de rest maar lullen…


Dit artikel is geplaatst op Emerce

Bekijk