Full service digital agency.

Wij ontwikkelen digital experiences die een glimlach op je gezicht toveren

Leer ons kennen

NL slash EN

Samen de wereld veroveren is leuker en gaat gewoon beter dan alleen!

Interview door Fontanel (Rens Peters)

TamTam – één van de FONTANEL Finals 2016 supporting agencies – is een digitaal bureau dat met 160 creatives, designers en developers werkt voor klanten als Oxxio en Nationale Opera & Ballet. Managing director Dimi Albers vertelt over zijn loopbaan in de creatieve industrie, de ontwikkelingen binnen TamTam en het nieuwe netwerk Dept.

Kun je jouw rol binnen TamTam omschrijven en hoe je op deze positie bent terechtgekomen? Wat was de weg die hier naartoe geleid heeft?

Op dit moment ben ik Managing Director bij TamTam. Samen met Frank Schmid ben ik verantwoordelijk voor het bureau, het succes en alles wat daarbij komt kijken.

Het is inmiddels tien jaar geleden dat ik bij TamTam ben gestart. Na een begin als projectmanager ben ik snel opgeschoven richting de kant van account & strategie. Vijf jaar geleden ontstond de kans om de TamTam-vestiging in Amsterdam te starten. Nadat we binnen aanzienlijke tijd gegroeid waren naar vijftig mensen heb ik vorig jaar samen met Frank het stokje overgenomen van de oprichters Paul en Bart Manuel. Nu zijn Frank en ik samen verantwoordelijk voor de 160 Tammo’s in Amsterdam en Rotterdam.

Wat maakt in jouw ogen een goede managing director bij een ontwerpbureau?

Ik ben in de rol van managing director gerold omdat Paul en Bart continue bezig zijn geweest om de juiste mensen te verzamelen en ze de vrijheid en het vertrouwen te geven om zelf het initiatief te pakken en het bureau te verbeteren en laten groeien. Dat is eigenlijk ook wat ik zoveel mogelijk probeer te doen binnen TamTam. Daarbij is het voortdurend het evenwicht zoeken tussen sturen en loslaten. Het gaat niet alleen om richting- en leidinggeven, maar ook om samen in de modder klimmen en met de teams vette dingen maken. Overigens geloof ik niet dat één iemand dit in zijn of haar eentje écht goed kan. Dat is ook waarom Frank en ik samen MD van TamTam zijn. We hebben beide verschillende karakters en skills, en het is de combinatie die werkt.

Sinds je in 2006 jouw eerste stappen in de creatieve industrie zette is het digitale landschap ingrijpend veranderd. Was de werkwijze bij een ontwerpbureau toen anders en zie je verschillen met de nieuwe generatie ontwerpers?

Toen ik tien jaar geleden binnen kwam, was iedereen een specialist. De interactie ontwerper maakte een interactie ontwerp, de visual designer het visual design. Dat waren redelijke hokjes. Wat je tegenwoordig ziet is dat mensen niet alles moeten kunnen, maar wel alles moeten snappen. Je kunt namelijk geen goeie UX maken als je de front-end niet snapt. Of een visual design maken als je niets weet van interactie. En dat gaat nog verder. Want we bouwen tegenwoordig niet alleen een nieuwe website of app. We bedenken ook hoe mensen deze app ook echt gaan vinden en gebruiken, hoe je de effectiviteit meet, en hoe je op basis van feedback het kunt verbeteren.

Het gaat niet alleen om richting- en leidinggeven, maar ook om samen in de modder klimmen en met de teams vette dingen maken.

Ik zie om mij heen nog steeds dat deze disciplines nog niet goed genoeg samenkomen, omdat er alleen wordt nagedacht over ontwerp en bouw. Dat is precies wat huidige stagiairs en beginnende ontwerpers vaak nog missen. Ze hebben vaak een goed gevoel voor de overlappende disciplines, maar écht een stapje verder kijken en snappen hoe je bijvoorbeeld een website écht SEO geoptimaliseerd ontwerpt of bouwt, dat snappen ze nog niet genoeg.

En hoe stimuleren jullie de creativiteit en ontwikkeling van nieuwkomers bij TamTam?

Heel simpel; door nieuwkomers direct in het diepe te gooien en zoveel mogelijk voor klanten te laten werken. Zowel in pitches als projecten. Wij geloven niet in side projects, want iedereen kan aan iets werken zonder een echte klant, budget of planning. Het wordt pas echt bijzonder als het je lukt om in twee weken voor een klant iets heel vets neer te zetten. En je de kwaliteit hebt om dit met een heel team tot uiting te laten komen.

Op welk project van TamTam kijk je in het bijzonder met trots op terug? Kun je meer vertellen over het traject dat jullie doorlopen hebben?

Moeilijke vraag, want ik ben trots op veel van ons werk. Maar als ik er echt één moet uitkiezen dan is het ons werk voor Nationale Opera & Ballet. Omdat we met een relatief klein team een hechte samenwerking zijn aangegaan. De website staat nu twee jaar online en het is ons gelukt om daadwerkelijk één visie neer te zetten. Een visie die is blijven leven en terug is te vinden in zowel het design als de content, met één integrale experience waarbij het merk en digitaal volledig in elkaar overlopen. De klant is hierdoor enorm succesvol als het gaat om online ticketverkoop en samen hebben we mooie awards mogen winnen.

Toen ik tien jaar geleden binnen kwam, was iedereen een specialist. Wat je tegenwoordig ziet is dat mensen niet alles moeten kunnen, maar wel alles moeten snappen.

Je ziet dat dit soort platforms alleen een succes worden als je als team over jezelf heen kunt stappen en echt de samenwerking aangaat met andere partijen. Daarom is het één van de tofste projecten die ik gedaan heb. Ik had er maar een klein aandeel in, dus ik ben vooral heel trots op het hele team.

 

 

TamTam heeft onlangs het overkoepelende merk Dept opgericht, waar o.a. ook a friend of mine en Studio Dumbar deel van uitmaken. Wat waren de beweegredenen om Dept te starten?

De reden dat we Dept zijn gestart is eigenlijk heel eenvoudig. Als je met meerdere bureaus één familie vormt dan moet je voor klanten ook die toegevoegde waarde hebben als één familie. Je bent pas een familie als je naast je eigen naam ook een familienaam hebt, een gevoel, en een merk.

Dit betekent voor de dochter-bureaus van Dept dat we niet meer alleen onszelf zijn, maar ook onderdeel van een groter geheel. Je hebt binnen de groep autonomie, al kies je er bewust voor om niet alleen maar iets in je eigen hoekje te doen, maar om met meerdere bureaus voor klanten integrale ervaringen te creëren. Dat is super tof. Want we willen heel graag samen iets heel vets neerzetten en heel veel mooie dingen voor klanten doen.

Welke toegevoegde waarde heeft de samenwerking met andere bureau’s binnen Dept ten opzichte van alleen opereren?

Voor onze klanten betekent het samenwerken simpelweg dat we betere producten en diensten leveren. Omdat we niet meer ‘alleen’ werken aan de website, maar er bijvoorbeeld ook voor kunnen zorgen dat er slimme dingen gebeuren met klantdata en je campagnes aansluiten. Projecten worden beter en zijn gemakkelijker te sturen, helemaal als je bedenkt dat onze klanten op dit moment met zo’n zes verschillende bureaus om tafel moeten om hun digitale business te managen. Voor de bureau’s in onze groep zelf betekent het daarnaast werken met meer getalenteerde, toffe mensen en meer slagkracht om dromen en ambities waar te maken. Samen de wereld veroveren is leuker en gaat gewoon beter dan alleen, punt.

Hoe zie je de toekomst van TamTam voor je? Welke nieuwe ontwikkelingen kunnen we binnen TamTam verwachten?

We willen met Dept één van de beste bureaunetwerken ter wereld creëren, het moet gewoon de vetste plek zijn waar je kunt werken in onze industrie. Dat betekent voor TamTam dat we nog meer internationaal gaan werken, nog meer cross-discipline. Met de slimste en leukste mensen het aller-, allerbeste werk maken, dat is wat we willen. Alles om zoveel mogelijk impact te hebben op het digitale succes van onze klanten.

Wat zou je jonge, getalenteerde creatieven willen meegeven wanneer ze de ambitie hebben om bij een ontwerpbureau aan de slag te gaan?

“There’s no talent here, this is hard work. This is an obsession. Talent does not exist, we are all equal as human beings. You could be anyone if you put in the time. You will reach the top, and that is that. I am not talented, I am obsessed.” – Conor McGregor


Dit artikel is geplaatst op Fontanel

Bekijk