Full service digital agency.

Wij ontwikkelen digital experiences die een glimlach op je gezicht toveren

Leer ons kennen

NL slash EN

Oxxio als mobile only energieleverancier

Steeds vaker grijpen we naar onze smartphone om daar van alles mee te regelen. Avondeten? Een paar keer swipen en het staat het op tafel. Geld overmaken? In een paar tikkies geregeld. Energieleverancier Oxxio maakt dit mobiele gemak ook mogelijk voor energiezaken, en is zelfs zo overtuigd van de kracht van mobile dat ze app-only zijn gegaan.

Oxxio-klanten hebben met alleen hun smartphone toegang tot alle diensten van de energieleverancier. En dat zijn er nogal wat. In de app zien klanten wat ze verbruiken, kunnen ze hun jaarnota voorspellen, rekeningen betalen en gegevens aanpassen. En dan is er nog slimme energiebuddy O., die klanten helpt met besparen en hen helpt bij vragen. TamTam zet samen met Oxxio de mobiele digitale strategie uit en wekt die tot leven: van strategie tot design, en van bouw tot promotie.

App als oplossing

Oxxio vindt dat energie geen black box mag zijn. Want klanten die weten wat ze betalen en waarom, zijn tevreden klanten. Dat begint met inzicht. In de app zien klanten hun energiebudget: een cirkel die langzaam terugloopt, net als de MB-meter bij hun mobiele provider. Met de Jaarcheck voorspelt de app de jaarnota, zodat je weet of je op schema ligt of de verwarming een tandje lager moet.

Selfservice

Oxxio-klanten regelen al hun zaken zelf, wanneer het hen uitkomt. Want waarom zou je iemand moeten bellen om iets voor jou te regelen, terwijl je dat minstens zo gemakkelijk en veel sneller zelf kan? Oxxio-klanten kunnen in de app:

  • Al hun gegevens aanpassen
  • Rekeningen betalen met iDeal
  • Instant een jaarnota maken

Deze combinatie van inzicht en self service zorgt ervoor dat klanten van Oxxio energie en verbruik echt snappen: ze voelen zich in control. Het gevolg is dat ze minder met vragen zitten en daardoor tevredener zijn.

 

O.: energiebuddy en chatbot

We zochten naar een manier om service en inzicht nog beter te maken, maar al snel bleek dat we naar iemand zochten: energiebuddy O. Hij houdt het energieverbruik in de gaten en geeft een seintje als er iets opvalt. Bijvoorbeeld als je meer verbruikt dan verwacht. O. is het eerste aanspreekpunt voor service en zal zo goed als hij kan proberen te helpen. Lukt hem dat niet? Dan verwijst hij de klant door naar een klantenservicemedewerker van vlees en bloed. O. leert bij door klantfeedback en wordt continu getraind om beter te worden. En O. maakt het gebruik van de app ook gewoon een stuk leuker: hij brengt zijn advies op een speelse manier.

Welk apparaat slurpt het meest?

Dit jaar nog introduceert Oxxio een compleet nieuwe functie in de app die je vertelt wat de energieslurpers in jouw huis zijn. Per categorie, bijvoorbeeld koken, wassen, of verwarmen, zie je wat je verbruikt en of dat normaal is. Zo zie je waar je euro’s naartoe gaan en weet je in één oogopslag of het loont om oude apparaten te vervangen.

Resultaten

De Oxxio App is geliefd bij klanten: meer dan de helft van de klanten heeft ‘m op z’n smartphone staan. We zien dat klanten met de app langer bij Oxxio blijven. Gemiddeld opent een gebruiker de app 2 keer per maand. Daarnaast is in 3 jaar tijd de selfservice via de app verdrievoudigd. Het gevolg? Door de app zijn klanten steeds meer tevreden en staat Oxxio in de top-3 van energieleveranciers, samen met Greenchoice en UnitedConsumers. Bovendien is Oxxio onderscheiden met een zilveren award en de publieksprijs in de categorie “Best Use of Messaging” bij de Lovie Awards.

Samenwerking

Om app-only tot een succes te maken heb je een organisatie nodig die mobiel denkt. We merken in de samenwerking dat Oxxio dat zelf heel graag wil en daar ook goed in is. Er werken jonge mensen die zien dat deze manier van service de toekomst is. En dat werkt ontzettend prettig. We trekken op alle niveaus samen op: design, development, testen, doorontwikkeling en promotie.

Techniek

De app is voor smartphones en tablets met iOS en Android ontwikkeld. Voor mensen die energiezaken liever vanaf hun pols regelen is er de app voor Apple Watch. Alle apps zijn volledig native ontwikkeld voor de beste experience. De website wordt vooral ingezet voor het werven van klanten en het informeren over het platform.

Oxxio hoort bij de Eneco Groep, en daarom is de Oxxio App gekoppeld aan het IT-landschap van Eneco. Door een slimme tussenlaag kunnen we gebruik maken van alle data van Eneco, zonder in te leveren op flexibiliteit. Zo hebben de development-teams meer vrijheid bij het bouwen en doorontwikkelen van de app.

Toekomst

Oxxio en TamTam blijven doorbouwen aan de app om hem nog slimmer, beter en leuker te maken. Energiebuddy O. wordt echt de kern van de relatie die klanten met Oxxio hebben, terwijl de app het platform is waar je O. vindt en al je energiezaken regelt. Dat betekent dat we O. verder gaan trainen, zodat hij je straks 24 uur per dag en 7 dagen per week kan helpen met vragen en problemen. In de toekomst heeft Oxxio geen telefonische helpdesk meer. Gewoon, omdat de klant dat niet meer nodig vindt. De app voorziet in alle gemakken, waaronder live chat met de servicecrew als je er echt niet uit komt.