Full service digital agency.

Wij ontwikkelen digital experiences die een glimlach op je gezicht toveren

Leer ons kennen

NL slash EN

Gezocht: Tesla voor de Nederlandse zorg

Nederlandse zorgverleners zijn van hoog niveau. Toch is er niemand die alle data van patiënten gebruikt. Van onze genen tot onze lifestyle; nog te vaak mist essentiële informatie omdat enkel wordt gekeken naar het moment dat een patiënt daadwerkelijk onder behandeling is. We zitten gevangen in een ineffectief proces dat door de alsmaar complexer wordende techniek ook nog eens onevenredig kostbaar wordt. 

Bill Evans van IBM Watson Health vertelde onlangs op de Web Summit dat minder dan tien procent van de beschikbare data van een patiënt wordt gebruikt bij een zorgvraag. Per jaar genereert de zorg zeven (!) miljoen onderzoeksdocumenten, in rauwe vorm een onbevattelijke hoeveelheid informatie. Echter sluit van al deze informatie in de huidige zorgketen praktisch niets op elkaar aan. Er wordt wereldwijd zelfs geschat dat 30 procent van alle zorg pure verspilling is.

Maar waren we niet allemaal druk in de weer met een elektronisch patiëntendossier als oplossing voor deze mismatch? Geconcludeerd moet worden dat de jarenlange voortslepende situatie rondom dit dossier leest als een slechte roman. Het had een eerste stap kunnen zijn geweest om dit probleem op te lossen. Maar is geresulteerd in een halfslachtige private oplossing die administratieve zaken regelt.

Mijn stelling is dat de Nederlandse zorg zich in een continue staat van ‘eerste hulp’ bevindt. Terwijl zorgverleners zoveel beter diagnoses en behandelplannen kunnen opstellen als ze direct inzicht hebben in het verleden van een specifieke patiënt en vergelijkbare andere patiënten.

Ik stel voor dat we op zoek gaan naar een ‘disrupter’ die de zorg kan redden. Precies zoals autofabrikant Tesla heilige huisjes omgooit in de autowereld. Jarenlang probeerden grote autofabrikanten zelfrijdende auto’s te realiseren. Tesla lukt dit veel sneller door een slimme software update op bestaande auto’s.

De laatste generatie Tesla’s is recentelijk zelfs uitgerust met een zogenaamde autopilot functie. Je Tesla rijdt op een snelweg, houdt afstand, wisselt van baan en slaat af bij de juiste afslag…uit zichzelf. Deze eerste ‘verbeterde’ Tesla’s maakten nog aardig wat fouten. Maar door een collectief zelflerende geheugen kunnen alle Tesla’s blijvend van elkaar leren, op nieuwe situaties anticiperen en worden ze steeds slimmer.

Denk nu eens aan die gigantische ‘health’ database. Met daarin alle antwoorden op onze zorgvragen. Wat nu als deze database steeds een beetje slimmer wordt omdat het nieuwe onderzoeken, zorgvragen, resultaten en innovaties herkent, verwerkt en beschikbaar stelt. Zodat zorgverleners hun adviezen en behandelplannen daadwerkelijk naar een hoger plan kunnen trekken.

Er is hoop. Technisch gezien bestaat het equivalent van een zelflerende Tesla voor de zorg namelijk al lang. Nu nog een disrupter vinden die voorbij alle bureaucratische obstakels durft te gaan.

Mijn aanbevelingen:

  • Maak gebruik van IBM Watson Health of vergelijkbaar systeem. Het zijn de meest krachtige computers ter wereld die het collectieve geheugen van miljoenen patiënten kunnen aanspreken.
  • Begin met de integratie van de keten, verzamel deze data en leer van het collectief.
  • Maak inzicht in data een primair onderdeel van de zorg.

Stop de excuus discussies. Stel het echte belang van de patiënt voorop. De uitdaging die de zorg in Nederland moet overwinnen: van ‘eerste hulp’ naar ‘inzicht gedreven zorg’. Het kan, en het kan vandaag.

 


Dit artikel is geplaatst op Emerce

Bekijk