Full service digital agency.

Wij ontwikkelen digital experiences die een glimlach op je gezicht toveren

Leer ons kennen

NL slash EN

Facebook en Google strijden voor de nieuwe Matrix

Planetary Connectivity, Natural Interfaces en Immersive Experiences. Het zijn de drie belangrijkste pijlers van Facebook dit jaar. Een social media-bedrijf met een beurswaarde van meer dan 300 miljard, dat niet meer inzet op sociale media?

Is deze grootmacht bezig met haar end game? Facebook zet met deze pijlers in ieder geval de eerste stappen om de menselijke evolutie te beïnvloeden. Want we bewegen langzaam van een ‘connected age’ naar een fase die de ‘immersive age’ wordt genoemd. Een fase waarin we niet meer naar de digitale wereld kijken via smartphones en wearables, maar daadwerkelijk in de digitale wereld zitten. Eerst nog gebruikmakend van oplossingen als Virtual Reality helmen, maar binnenkort met bruikbare oplossingen voor de massa. En Facebook gaat for president.

Maar er lijkt een kaper op de kust. Google, als alleswetende en intelligente tegenstander. De alpha en bèta in een onvermijdelijke ‘Clash of the Titans’. Laten we deze stelling eerst eens van wat dichterbij bekijken.

Planetary Connectivity

Facebook is erop gebrand om in de verste uithoeken van de planeet internet voor iedereen beschikbaar te krijgen, door onder andere het initiatief internet.org. Slecht bereikbare gebieden krijgen hierdoor de mogelijkheid om zich sneller te ontwikkelen. Dit doen ze bijvoorbeeld door een vloot vliegtuigen ‘Aquila unmanned aircraft’, die op grote hoogte gratis basic internet beschikbaar stellen.

Maar ook Google ziet dit als belangrijke pijler en heeft in haar X divisie project Loon opgezet. Zonder vliegtuigen, maar met een netwerk van ballonnen. Om tweederde van de wereld internettoegang te bieden. Maar ook om na rampen internet in te zetten voor de beste hulpverlening.

Want: De ‘immersive age’ wordt pas werkelijkheid als iedereen online is. Pas dan en alleen dan, kun je de normale wereld vervangen met een virtuele.

Natural interfaces

Facebook zet vol in op de ontwikkeling van Facebook M als berichtenplatform. Met M werkt Facebook aan een slimme assistent. Met als belangrijk onderscheid: M is intelligent, je kunt er tegen praten en het is in staat complexe taken uit te voeren. Zoals het boeken van je weekendje weg.

Google daarentegen voorzag al in 2012 dat de zoekmachine vooral op mobiel minder efficiënt was. Dus bedachten ze eveneens een slimme assistent: Google Now. Om dit extra kracht bij te zetten werd het onlangs geïntegreerd met Google Maps. Maps vraagt uit zichzelf op een logisch moment van de dag: Wil je naar huis? Ga je naar de fitness?

Want: In een ‘immersive age’, gelden afstanden en fysieke beperkingen niet. Slimme assistenten zorgen ervoor dat onze wensen worden vervuld. Waarbij Artificial Intelligence cruciaal is om de virtuele wereld te laten functioneren.

Immersive Experiences

Facebook zet in het kader van Immersive Experiences vol in op Virtual Reality. Zo kocht het voor 1,5 miljard (!) Oculus VR, wat een enorm bedrag is voor een bedrijf wat zich in een ontwikkelfase bevindt. Daarbij zijn ze onlangs gestart met 360 graden video’s in de Facebook timeline. Alles om VR te testen op de grote massa.

Google heeft met Google Glass de eerst slag gemaakt op het gebied van VR. Inmiddels kun je er niet meer mee voor de dag komen, maar een ontzettend waardevol platform om te oefenen. Met haar project Tango ontstaat de mogelijkheid om de wereld realtime in 3D vast te leggen. Een mobile device dat de wereld ziet, zoals wij dat zien.

Want: In een ‘immersive age’ gaan we voor het menselijke zintuig. Het oog en oor zijn de eerste waar nu al succesvol wordt gewerkt aan digitale oplossingen. Combineer dit met devices die de huidige wereld in kaart te brengen, en je dompelt je onder in de virtuele wereld, die niet meer van de echte wereld is te onderscheiden.

The Matrix dus?

Ontwikkelingen op het gebied van Planetary connectivity, Natural Interfaces, en Immersive Experiences brengen ons dichterbij de ‘immersive age’. Een wereld waar Neo jaloers op zou worden. Dus geen paniek als Facebook’s CTO social media niet meer op de agenda zet. Facebook en Google gaan voor de end game, met als inzet ‘de mensheid’.

En jij? Geef je je over aan Google en Facebook, aan alle smartphones en nieuwe gadgets? Met onze persoonlijke data als ‘het nieuwe goud? We enteren een digitale wereld, met zelfrijdende auto’s en slimme robots. Waarin voor ons wordt bepaald wat we wel of niet zien en horen. Of wacht.. zijn we daar niet al lang?

‘You take the blue pill, the story ends … you wake up in your bed and believe whatever you want to believe. You take the red pill, and I’ll show you how deep the rabbit hole goes.’

Oh ja, en wie er gaat winnen? Facebook heeft een ongelofelijk groot netwerk van kennis en mensen opgebouwd (Facebook, Messenger, Whatsapp, Instagram). Google daarentegen snapt data als geen ander en zet al jaren vol in op Google X. Alphabet – Googles moederschip –  kan dit jaar Apple voorbij gaan als meest waardevol bedrijf ter wereld. Het is een indicator voor de invloed en impact die Google vandaag de dag heeft op onze wereld. 

Mijn conclusie is dat Facebook de winnaar is als het gaat om de kennis van de zachte kant van de mensheid. Tegelijkertijd denk ik dat als het gaat om extreem slimme en extreem complexe systemen, Google gemaakt is om de The Matrix te bouwen. Dus een afsluitende gedachte rondom deze wapenwedloop: Google bouwt the Matrix, Facebook geeft hem kleur.


Dit artikel is geplaatst op Emerce

Bekijk