Full service digital agency.

Wij ontwikkelen digital experiences die een glimlach op je gezicht toveren

Leer ons kennen

NL slash EN

Dept: de succesformule ontrafelt

Digital experts én broers Paul en Bart Manuel, founders TamTam, slaan hun vleugels verder uit met het nieuwe merk ‘Dept’. Voor deze ‘mannen met een missie’ zijn ambitie en een internationale focus geschikte geleiders naar groei en verandering.

Fonk sprak met Paul Manuel, oprichter TamTam en Dept, en Dimi Albers, managing director TamTam. Zij praten ons bij over de internationale groeiplannen en de plek die TamTam inneemt binnen de nieuwe, internationale familie van gespecialiseerde agencies.

De basis

Manuel brandt los: ‘Het is vanaf het begin af aan onze drive geweest om voor onze klanten oplossingen te bedenken waardoor een bedrijf of de manier van zakendoen beter wordt. Websites en slimme, digitale toepassingen zijn daar vaak de uitkomst van. De basis van het bedrijf ‘klanten helpen beter zaken te doen’ is – twintig jaar later – nog steeds de manier hoe wij erin staan. De basis daar geloof ik écht in. Natuurlijk paste het zich telkens aan naarmate de tijd of de grootte van ons eigen bedrijf daarom vroeg. Het is niet meer hetzelfde bureau als twintig jaar geleden, maar onze drijfveer is gebleven.’

‘Wat ik daaraan wil toevoegen, is dat we die stevige basis sinds vorig jaar toepassen op een groter geheel. TamTam maakt nu onderdeel uit van dat geheel. Dus van een familie. Alle aangesloten agencies, TamTam, a friend of mine, Building Blocks, Second Degree en Expand Online, versterken elkaars disciplines. De verbindende kracht is het digitale hart van deze bedrijven.’ Aldus Albers.

De ambitie

‘Bart en ik hebben in het begin vastgesteld dat er verandering en groei in het bedrijf moest zitten. Niet omdat groter beter is, maar omdat wij van mening zijn dat als je niet snel genoeg verandert de markt of jouw klant dat wel vóór je doet. Je kunt niet heel lang hetzelfde zijn. We zijn ondernemers en wilden vanaf het begin een bedrijf bouwen. Niet om met z’n tweeën mooie dingen te maken maar met een echt team. Vernieuwing is onderdeel van onze cultuur geworden. We hebben een groep mensen om ons heen die graag vooruit gaan. Ook wij hebben in al die jaren weleens zitten klootviolen. Het is niet allemáál in een keer gegaan zoals wij wilden.’ Sluit Manuel lachend af.

De mogelijkheden

Hij verklaart: ‘Wij zijn een paar jaar geleden de eerste stappen gaan zetten om internationaal te groeien. Door mensen aan te trekken die niet uit Nederland komen, te werken voor buitenlandse klanten en al onze eigen communicatie Engelstalig te maken. Een goed begin, maar dan gaat het eigenlijk niet hard genoeg. Toen hebben Bart en ik besloten om verder te focussen op dat doel. Dimi Albers en Frank Schmid hebben de dagelijkse leiding van TamTam op zich genomen. Zij hebben TamTam beter en toekomstvaster kunnen maken.’

Albers: ‘Ik werk nu tien jaar bij TamTam en heb vijf jaar geleden TamTam in Amsterdam opgezet. Vorig jaar hebben Bart en Paul operationeel gezien afstand genomen. Frank en ik hebben dat stokje overgenomen. Ik focus op de business en houd me vooral bezig met de klanten en de positionering van TamTam. Wat vertellen we, wat doen we en wat maken we. De schaal is groter geworden sinds vorig jaar. Er zijn nog net iets meer mensen om mee te praten. De grote lijnen pakken en niet te veel in de details blijven hangen, daar streef ik naar. Hoewel ik het ook heel tof blijf vinden om tegen inhoudelijke klantzaken aan te bemoeien. De kern van ons werk.’

Het idee

Manuel: ’Vorig jaar klopte Waterland (toonaangevende private equity partij)  aan om ons te helpen bij het realiseren van onze groeiplannen. Dat was spot-on. Het lag precies in lijn met onze ambities en het plan dat wij voor ogen hadden. Het afgelopen jaar is alles in sneltreinvaart gezet volgens een ‘buy and build’-strategie.’

Albers: Met Dept hebben we de belangrijke disciplines onder een dak bij elkaar: creativiteit, technologie en data kunnen voor alle digitale vragen van klanten aan elkaar geknoopt worden. Dat maakt het behoorlijk uniek. Mensen van verschillende bloedgroepen bijeenbrengen zonder dat het eenheidsworst wordt. We brengen heel veel leuke en slimme mensen uit binnen- en buitenland samen. 

De strategie

Strategie, energie en expertise zijn drie kenmerkende eigenschappen voor de groei van TamTam en de lancering van Dept. Manuel: ‘Niet alles is gepland. Ik zeg niet gauw dat we alles aan onszelf te danken hebben door strategische beleidsvoering en expertise. Daar ben ik voorzichtig mee. Want de invulling is af en toe ook ‘trial and error’. We moeten de juiste energie creëren. Ervoor zorgen dat we tegen de juiste mensen aanlopen en dat de timing goed is. Het is een samenhang. Het plan zit niet volledig dichtgetimmerd. Als je genoeg goede mensen bij elkaar hebt gebracht, weet je dat er ook momenten komen waarop zij slimme dingen gaan doen. Er zit heel veel vertrouwen in het team en daar worden veel goede beslissingen genomen. Er zijn mensen die heel erg naar cijfers en data kijken én er zijn mensen die vanuit kansen en een onderbuik-gevoel reageren. Ik zit zelf wel iets meer in die laatste categorie, maar ik probeer dus altijd de juiste balans te houden. Door meerdere mensen vanuit verschillende invalshoeken mee te laten kijken.’

De vernieuwing

Albers: ‘ Dat kan voor mij niet hard genoeg gaan. Het liefst morgen, maar voor Paul is overmorgen ook goed. Op klantniveau en voor Dept. Vragen als ‘Waar zijn we nu goed in?’, ‘Welke diensten zitten er al in ons portfolio en doen we dat op uitvoerend of strategisch niveau?’ spelen continu. Meebouwen aan de positionering van Dept samen met een groep mensen waar ik heel hard mee kan lachen, dat is te gek.

Altijd vernieuwen? “Dat lukt natuurlijk niet altijd, maar het streven – vanuit TamTam en Dept – is al fantastisch. We werken voor klanten die digital heel belangrijk vinden. Ze durven risico’s te nemen. Dat is hetgeen wat wij tof vinden. En waar wij in slagen.’

Dit interview is verschenen in Fonk 188