Full service digital agency.

Wij ontwikkelen digital experiences die een glimlach op je gezicht toveren

Leer ons kennen

NL slash EN

Dare 2016 – We were there

Durven wij het aan om onszelf een spiegel over digital design voor te houden? Echt wel. Dus gingen we naar Dare 2016: het congres van Emerce voor digitale creatieven. We werden met allerlei talks uitgedaagd om breder, groter en verder dan ons scherm en bestaande patronen te kijken en te denken. Onze top-3 dares van de dag, in willekeurige volgorde:

1. Dare to use natural behavior;
2. Dare to let go of patterns;
3. Dare to look beyond the screen.

 

#01 Dare to use natural behaviour

Tijdens de openingstalk van Dare 2016 vertelt Vincent van de Wetering, creative director bij Media Monks, over mensen en gedrag. We willen met ons werk gedrag op gang zetten, en hiervoor bedenken we allerlei slimme producten. De oplossing wordt vaak in een nieuwe, “innovatieve” hoek gezocht, maar je kunt het antwoord soms ook dichtbij vinden.

Vincent vertelt dat je bijvoorbeeld kunt inspelen op bestaand gedrag. Innovatief hoeft niet per se nieuw te betekenen. Hij legt uit dat de drempel om een service of product te gebruiken niet meer de prijs is, maar de investering van tijd die gebruikers moeten doen. Daarom kan het zinvol zijn om gebruik te maken van een bestaand gedrag.

Een voorbeeld uit de praktijk: de Canon Gig App. Canon wil spiegelreflexcamera’s aan de man brengen en gebruikt hiervoor het bestaand gedrag tijdens concerten als ingang. Mensen leggen met de camera van hun smartphone momenten vast tijdens een optreden. Resultaat: lousy beelden die niet Instagram-waardig zijn. De Canon Gig App speelt in op dit gedrag. Je maakt er haarscherpe foto’s mee die je vind-ik-leuk-score flink de lucht in schieten.

Het inspelen op bestaand gedrag kan dus een krachtig middel zijn als je je service of product onder de aandacht wilt brengen. Je bespaart de tijd van gebruiker en verlaagt de drempel tot gebruik.

Canon Gig App from UncleGrey on Vimeo.

 

#02 Dare to let go of patterns

Jelle Stienstra en Caroline Hummels van de TU Eindhoven verrassen ons met de andere kant van het spectrum. De talks die vooral over productdesign lijken te gaan, werken naar een duidelijke digitale boodschap toe. Jelle gebruikt daarbij het voorbeeld van een frisdrankautomaat. Je ziet het product dat je wilt hebben. Om het te bemachtigen moet je vervolgens met een omslachtig paneel van knoppen in de weer en ongemakkelijk bukken om het blikje eruit te halen. Wat nou als je al deze knoppen wegneemt en de gebruiker het op een intuïtieve manier zelf laat oplossen? Wat nou als je het bestaande pattern loslaat?

Het loslaten van het huidige design pattern is toegepast in de Concept Kitchen 2025 case, waarbij studenten de vraag kregen de keuken van de toekomst te ontwerpen. Dit resulteerde in modulaire koelkasten zonder deur en broodroosters zonder knoppen. Door afstand te nemen van het scherm en puur te kijken naar het gedrag van mensen, ontstaan unieke concepten die verrassend goed lijken te werken.

IKEA Concept Kitchen 2025

#03 Dare to look beyond the screen

De Momkai koning en ontwerper Harald Dunnink durft Dare af te sluiten met zijn filosofische kijk op design. Een filosofie waarin het creëren van rust door middel van design centraal staat. ‘Zodat je je gewoon lekker druk kunt maken over de inhoud’, aldus Harald.

Met hun filosofie laat Momkai zien wat zij belangrijk vinden en hoe ze dat uitdragen. Zowel hun klanten en opdrachten als het designproces sluiten naadloos aan bij deze filosofie. Het inspireert designbureau’s om een eigen signatuur en aanpak te hebben én te bewaken.

Blijf gepassioneerd in alles wat je doet en maak zo de mooiste dingen, maar geef tegelijk duidelijk aan waar je voor staat en hoe je werk gaat.

Een andere les is dat de inhoud verder gaat dan het digitale platform. Vertel met je design een consistent verhaal, zowel online als in de fysieke wereld. Van social campagnes tot offline-branding. Jazeker, zelfs in print. Momkai’s paradepaardje van deze holistische benadering? Het Festival der Vooruitgang van online journalistiek platform De Correspondent. Voor deze fysieke manifestatie ontwierp Momkai alles: van de presentaties van de sprekers tot de posters, menukaarten en de festivalbandjes.

Samenvattend: Denk goed na over het totale verhaal dat je wilt vertellen en zorg ervoor dat het ontwerp en de interacties die je creëert een toegevoegde waarde bieden en bijdragen aan je gehele verhaal. Ontwerp niet om het ontwerpen en wees niet bang om de creativiteit op te zoeken. Durf verder te denken en te gaan dan alleen het digitale scherm en bestaande designpatronen.

De Correspondent – The Festival of Progress from Momkai on Vimeo.


Geschreven door Zjanna (Graphic Designer),  Ilayda (User Experience Designer) & Mark (Visual Designer)

info@tamtam.nl
+31 (0)15 750 2000

Follow us