Full service digital agency.

Wij ontwikkelen digital experiences die een glimlach op je gezicht toveren

Leer ons kennen

NL slash EN

Casey Neistat en de massaproductie van relevante content. #TNWEurope

Casey Neistat is trending topic en heeft besloten daar voorlopig geen verandering in te brengen.

Vrijwel in z’n eentje bouwde hij de afgelopen jaren een hedendaagse TV-show om zich heen. Correctie, een heel YouTube kanaal.

Wat vlogs zijn, hoef ik je niet uit te leggen. Het schieten van relevante content, op vrijwel dagelijkse basis, is de nieuwe manier om je kijker te veroveren. Laat dat even tot je doordringen, want je komt in ’16 niet meer weg met drie degelijke video’s op je matig onderhouden YouTube kanaal. Ook met een (video)verslag van je onlangs georganiseerde evenement ga je de race niet winnen. Hoewel niet zo concreet benoemd, schreeuwt Neistat (op bescheiden toon) eigenlijk dat we wakker moeten worden.

The Next Web, dag 2. Voorafgaande aan enkele talks merk ik dat het publiek gespannen is. De dag ervoor vanwege Gary Vaynerchuck, vandaag bij Casey Neistat. Stiekem staat hij in een hoekje op het podium zijn keynote in orde te maken. Een paar jongens springen op en maken hun eerste Snap. Vroeger was het MacGyver die met een enkel elastiekje uit gevangenissen wist te ontsnappen. Vandaag is zijn plek ingenomen door Casey Neistat, die met enkele camera’s in zijn hand (en vrijwel altijd één in de lucht) hele productiehuizen weet te ownen.

In zijn talk blijft dat echter vrijwel onbesproken. Hij vertelt al jaren video’s te maken en gaat dieper in op de drang om te doen wat hij wil. Over zijn enorme energie en constante drift om iedere dag weer iets nieuws te uploaden, blijft hij bescheiden. En dat siert hem. Waar hij vlak voor zijn talk nog aan het wakeboarden is op de Amsterdamse grachten, om vervolgens als rockstar bij The Next Web ontvangen te worden, oogt hij gedurende zijn talk extreem rustig, doordacht en vooral humble.

Interessant is het om te zien dat het getoonde materiaal in zijn talk jaren oud is. Dit doet niets af aan de boodschap natuurlijk, maar het feit dat hij inmiddels wereldberoemd is vanwege het vloggen, blijft onbesproken. Zijn focus ligt in deze twintig minuten vooral op online bereik, een enorme passie voor video, en hoeveel goeds je voor de wereld kunt betekenen wanneer je die twee in de blender gooit.

Sterke voorbeelden van zijn allerbeste video’s zijn niet zo makkelijk te geven. Uiteraard is het geweldig om een dag door New York te snowboarden, maar waar ik voornamelijk van onder de indruk ben, is dat het hem lukt om aan de lopende band content te produceren waar hij achter durft te staan. In combinatie met de enorme hoeveelheid aan vlogs is dit min of meer de reden dat ik (samen met miljoenen anderen) inmiddels een echte fanboy geworden ben. Leuk feitje, de afgelopen dertig dagen kreeg hij er op zijn kanaal 300.054 nieuwe abonnees bij.

Terug naar The Next Web. De zaal bruist van energie en Casey ontvangt meermaals een enorm applaus. Toch voelt het dubbel. Want bij hoeveel van ons komt zijn boodschap aan? Wie neemt deze to-do’s daadwerkelijk mee naar zijn eigen business? Deels is zo’n talk  ook gewoon entertainment, maar ik zie het aan de lopende band produceren van relevante content bij velen nog lang niet gebeuren.

Tot slot draait vloggen echt niet alleen om het vastleggen van je ochtenden, vakanties en skateboardritjes door de stad. Een dag eerder stond Gary Vaynerchuk (goede vriend van Casey en investeerder in zijn social media app Beme) namelijk op hetzelfde podium. Ook hij creëert al jaren YouTube content alsof zijn leven er vanaf hangt. Over zijn privéleven staat, in tegenstelling tot Neistat, echter niets online. Hij heeft besloten puur op zakelijk niveau te vloggen en is daar tot op de dag van vandaag niet vanaf geweken.

Ervan uitgaande dat je bij beide heren nog niet op de subscription button geklikt hebt, stel ik voor dat gelijk even te doen. Waar Neistat je op persoonlijk vlak inspireert om überhaupt meer content vast te leggen, inspireert Vaynerchuk je om die to-do’s mee te nemen naar je eigen business. Op naar een YouTube kanaal vol frisse, relevante en toegankelijke video’s. Deal?


juni 02, 2016
,

Dit artikel is geplaatst op Adformatie

Bekijk