Full service digital agency.

Wij ontwikkelen digital experiences die een glimlach op je gezicht toveren

Leer ons kennen

NL slash EN

Awwwards 2016: Ontwerp geen digitale producten, maar fijne ervaringen

Voor een digitale ontwerper begint elke werkdag met het meest onderschatte woord van het digitale tijdperk: ‘Waarom?’.

Hiermee bedoel ik niet het antwoord op het geluid van je wekker of je reactie op het overlijden van de koffiemachine, maar wat er gebeurt als je voor je eerste briefing van de dag de studio in wandelt:

“Wij willen een app!”. Of, met nog wat extra geluk, de onderbouwde versie: “80% van onze gebruikers heeft een iPhone, dus wij willen graag een app met single sign-on functie, want dat is handig”.

Het is voor digitale ontwerpers niet langer genoeg om een responsive corporate website of een slimme app met crunchy features te ontwerpen. Hoe goed doordacht ook.

Josh Payton (@jpay), User Experience Designer bij Huge, gaf tijdens het Awwards event in Amsterdam de ontwerpers een heuse wake-up call met zijn verhaal over “Missed Connections”. Om een digitaal product te ontwerpen dat gebruikers met plezier in gebruik nemen, zal de hele keten van producten en services van een merk onder de loep moeten worden genomen.

Gebruikers zijn niet op zoek naar een enkele functie of een functie voor de meest voorkomende handeling, ze willen een goed doordachte seamless experience. Zoals Payton zegt: “A brand is the product of a thousand small gestures.” World domination kan alleen worden nagestreefd voor onze klanten en hun eindgebruikers, als wij de hele user experience in kaart brengen.

Hoe vaak gebeurt het niet dat je een ticket op je pc of laptop koopt, om vervolgens bij je buurman aan te kloppen om het ticket te kunnen printen. Om nog niet te spreken van de ergernis die je voelt als je ’s avonds met je telefoon in je ene hand, met je andere hand dit ticket uit je jaszak probeert te futselen. Een onnodige en vooral irritante beleving.

De oplossing in veel van dit soort gevallen is vaak simpel: “Waarom?”. Waarom gaan we een website of app maken? Waarom komt er een printbutton op de pagina? Waarom gaat een gebruiker dit product, wanneer en waar, en op welk device gebruiken?

Payton noemt consistentie als één van de meest belangrijke taken van ontwerpers. Gebruikers zoeken hier vaak niet naar, maar lopen wel tegen belevingen aan die hier geen rekening mee houden.

Een goede ontwerper let op de details, maar ziet ook het grote plaatje. Een consistente stylesheet zorgt voor een rode draad door alle digitale uitingen en dient als naadloze briefing van het merk tussen ontwerper en developer.

Consistentie tussen producten en goed doordachte macro interacties zorgen voor een prettige ervaring voor de eindgebruiker. Een digitaal product dat goed werkt op meerdere devices en binnen meer contexten, geeft gebruikers die naadloze beleving waar ze misschien niet altijd op zoek zijn, maar die ze wel verwachten.

Awwwards 2016 en het verhaal van Josh Payton hebben mij wederom gewezen op het belang van relevantie en consistentie van je digitale product. Verplaats je in de volledige macro-interactie die een gebruiker doorloopt. Alleen dan krijgen we producten die met plezier gebruikt worden.


Dit artikel is geplaatst op Adformatie

Bekijk