Full service digital agency.

Wij ontwikkelen digital experiences die een glimlach op je gezicht toveren

Leer ons kennen

NL slash EN

5 digitale trends die 2016 op z’n kop zetten – Part II: Digital Design, Service & Transformatie

Het is zover, 2016 staat voor de deur. En dit betekent ook een vooruitblik op het aankomende jaar. Een rondvraag onder Tammo’s en Expanders leverde een mooie mix aan quotes op. Eén ding is zeker; we gaan voor een awesome 2016!

3. Digital Design – over User Testing en Hellofresh

Een volgende stap in User Experience, waarbij de klant centraal staat en data en user testen aan de basis liggen. User Experience stopt niet langer meer bij je scherm maar wordt verbonden met de offline wereld. Iets waar niet alleen gevestigde bedrijven, maar ook de grote online retailers van kunnen leren.

Laura Legue, Interaction Designer TamTam: “Design Thinking wordt in steeds meer organisaties geadopteerd. Bedrijven gaan de waarde van design voor hun business beter inzien. User Experience wordt daardoor in een hoger tempo doorontwikkeld. We gaan écht luisteren naar onze gebruiker. We krijgen daarbij ook steeds meer behoefte aan slimmere systemen, aangezien de complexiteit van data groeit. Predictive behaviour van systemen als Google Now en Nest ontwikkelt zich door zodat ze daadwerkelijk cognitieve load van de gebruiker gaan overnemen.”

Max Pinas, Online Strateeg TamTam: “Rabobank gaat terug naar oude app. Moet ik nog iets roepen over de noodzaak van gebruikerstesten?”

Laura Legue, Interaction Designer TamTam: “2015 stond in het teken van user experience & service design. Op onderzoek gefundeerde ontwerpen, testen en gebruiksvriendelijkheid waren meer dan ooit onderdeel van de klantvraag. Het optimaliseren en de digitalisering van processen om een seamless dienstverlening te creëren wordt steeds belangrijker. In 2016 gaan we een grote stap maken in het dichten van het gat tussen online en offline dienstverlening.”

Max Pinas, Online Strateeg TamTam: “Op het gebied van eCommerce hoop ik dat 2016 in het teken staat van proactieve concepten die écht met ons meedenken. Zoals Hellofresh. Online winkelen bij de Coolblue’s en Zalando’s van deze wereld is nog vooral functioneel, alsof je door de Makro loopt, je voelt er niets bij. De experience waar offline heel veel aandacht aan wordt besteed, is bij online shopping nog vaak ver te zoeken.”

4. Service – van Ground Drones tot Slimme Messaging

In 2016 gaan we voor the next level service. De technische mogelijkheden zijn voorhanden, nu is het aan de bedrijven om ons leven echt iets beter te maken. Bedrijven die alles in het teken te stellen van customer service, en zo de glimlach op ons gezicht toveren.

Max Pinas, Creative Director TamTam: “Ground drones. Wat is dat cool. Vliegende drones leiden tot complexe discussies over privacy en veiligheid. Maar de last mile via ground drones kost maar zo’n 10% van de huidige kosten die we aan bezorg kwijt zijn. Ik zie een mooie toekomst voor deze manier van ‘unmanned transport’.”

Bart Manuel, partner TamTam: “Van Selfservice naar Service. Teveel apps en services stellen mij in staat om alles zelf te doen. Nu heb ik helemaal geen zin om meterstanden in te vullen, overtollig saldo over te boeken naar m’n spaarrekening, in te checken en een boardingpass te downloaden. Kan een of andere Google dat alsjeblieft voor me doen zonder mij er mee lastig te vallen?”

Danijel Bonacic, Online Strateeg TamTam: “In 2016 gaan we meer zien van Artificial Intelligence. In app’s, in onze smartphones, in service contact met dienstverleners. Alles om de chaos van notificaties, emails en chats te verminderen. Alle grote techpartijen zetten stappen op dit gebied; zo heeft Google onlangs zijn API open gesteld en leest de ‘Inbox app’ mijn mail en creëert automatisch mogelijke antwoorden. Taal is dan ook het terrein waar Artificial Intelligence in 2016 het meest zichtbaar zal zijn: chatten met de klantenservice zonder dat daar een medewerker aan te pas komt – de AI snapt wat ik vraag en geeft de antwoorden. Exiting times!”

5. Business – Digitale Transformatie en B2B

Digital verschuift nog verder richting de boardroom en vraagt om online agencies die kunnen meepraten. Die snappen dat de digitale transformatie ook gaat over strategie en organisatiestructuren. Niet langer alleen voor B2C, ook B2B weet de mogelijkheden van online steeds beter te benutten.

Paul Manuel, Partner TamTam: “10 november stond voor het eerst een berichtje in het FD: ‘Overhitte overname markt voor online marketingbedrijven.’ Ik denk niet dat de markt écht oververhit is, maar wel dat er een behoorlijke verschuiving gaat plaatsvinden in het bureaulandschap. De markt is gezond en nog versplinterd. De grote netwerken moeten meer online worden en private equity heeft de online agency markt gevonden. Bedrijven worden gebundeld, er ontstaan netwerken digital native bedrijven en een aantal lukt het om echt internationaal te gaan. Kortom een spannende periode voor de ondernemers en – nog belangrijker – een nieuw aanbod voor klanten; online agencies die écht het gehele online kanaal van grotere organisaties ondersteunen.”

Frank Schmid, Managing Director TamTam: “Digitale transformatie en het bijbehorende gedachtegoed verspreidt zich steeds verder als een olievlek door organisaties heen. Onvermijdelijk, maar tegelijkertijd vaak een bittere confrontatie van lean & mean tegenover klassieke organisatie-structuren. Alleen bedrijven die de komende jaren deze confrontatie durven aan te gaan, en deze digitale transformatie daadwerkelijk weten te vertalen in de organisatiestructuur krijgen de mogelijkheid de koploperspositie veroveren.”

Dimi Albers, Managing Director TamTam: “Volgens marketeers en agencies vaak niet sexy genoeg, maar B2B wordt in 2016 een serieus ding (zover het dat al niet was). Op het gebied van digital loopt deze groep vaak nog achter. Door de in B2C geleerde lessen op het gebied van search, social, service design en marketing automation toe te passen, zijn slimme spelers in staat om binnen een jaar winnaars te worden in hun segment.”


Marjan Straathof, Marketing Manager

marjan@tamtam.nl

+31(6) 5471 3934

Connect